Oelala Panama

20 februari 2013

Na Wannes & Nick hun bezoek gingen we ons laatste avontuur opzoeken.

Eerlijk gezegd hadden we na alle bezoek even nood aan ‘qualitytime’. Al snel merkten we dat dit een heel andere soort reis ging worden dan wat we vooraf deden. We zijn gewend aan leven in een camionet of in appartement, waar je steeds alles bij de hand hebt, kan gaan en staan waar je wil, kookt wanneer het ons past. We moesten telkens op zoek naar alles. Dit bracht ons opnieuw in een ander ritme van reizen. Nu moesten we ‘backpacken’ en met bussen reizen van t één naar t andere, sliepen we in stapelbedden in gemeenschappelijke kamers en waren we specialisten in oppervlakkige talks met de andere travellers…
We leerden veel bij en hadden vaak hetzelfde gevoel als we de dag evalueerden ;-)

Santa Catalina was onze eerste surfbestemming in Panama. Hier had je drie breaks om uit te kiezen. Vanuit onze hostel konden we alles goed checken.
We verbleven in ‘surfersparadise’ op de zolderverdieping die bestond uit funderingen. Doordat er geen ramen waren, konden we ‘s nachts goed slapen door de zeebries.
We zagen de mooiste zonsondergang allertijden en genoten van de drie surfbare surfspots !

Op aanraden van vrienden gingen we richting Playa Venao. De rit ernaartoe was behoorlijk avontuurlijk aangezien we vier bussen moesten nemen om er te geraken. Op één bus lagen onze surfplanken niet goed vast, waardoor ze  plotseling midden de autostrade lagen… Lisa in een furie op de bus en Jasper reageerde eerder ‘tranquillo’ als een echte costa ricaan. Gelukkig geen extra schade aan de planken.

We vonden er geen golven maar in ruil genoten we van een zalig zwembad en strandlopen.
Bij het ontwaken van de volgende dag nog steeds geen beweging in zee, enkel de kwallen waren actief dus… op naar Panama City

Lisa haar verjaardag werd uitbundig gevierd doormiddel van verwennerij in en rond het hardrockhotel.
Bezoek aan carnavalstoet,de oude stad en schoppingcenter was deel van de citytrip !

Bocas Del Torro
Wat de grootste toeristische trekpleister van Panama moest zijn, was een grote teleurstelling. Misschien omdat we al enorm verwend zijn op onze trip, maar toch… Het eiland was bedekt met afval, stank en dan zelfs nog regen. Op de kop toe moest je 12 dollar betalen om te gaan surfen op een overvolle surfspot in zee.

Al gauw beseften we dat dit niet de plaats was waar we nog 9 dagen zouden verblijven. Voor Valentijn hadden we één wens:

Retour naar Playa d’amour

Zo gezegd zo gedaan,zijn we terug in Nosara om onze reis in schoonheid af te sluiten!

1. Tante kaatje:
    20 februari 2013
    Eerst een dikke proficiat aan Lisa met haar verjaardag!
    En geniet nu maar van de laatste dagen in schoonheid , om vol energie en voldaan terug naar het Belgenland te komen !
    T.Kaatje
  2. Marnix Hardeman:
    21 februari 2013
    Hoi Jasper en Lisa,
    ik weet niet juist wanneer jullie terugkeren, maar ik denk dat dit heel binnenkort is en dat het valiezen inpakken een van de komende opdrachten is. Ik denk ook dat jullie een fantastisch avontuur beleefd hebben waar je nog heel lang zult van nagenieten. Dit is iets wat niemand nog kan afnemen van jullie. Ik hoop ook dat het jullie heeft verrijkt en de kijk op het leven een beetje heeft kunnen veranderen. Er is heel wat moois en goed op deze wereld... Tot binnenkort in Nieuwpoort.
    Groetjes, Marnix
  3. Sofie:
    23 februari 2013
    Jullie zijn nu is echt de max van n koppel!!! Bangelijk gewoonweg!! Was zo blij jullie plots weer te zien hier aan de playa! Merci voor de leuke, toffe, bewogen, chille en avontuurlijke momenten!! Tot aan't 'zeitje' ;-) xxx